top of page

מתי המשכיר צריך להחזיר את שיק הביטחון

למה אנחנו עונים לשאלות?

  • כמעט כל אחד מאתנו יזדקק במהלך חייו לייעוץ משפטי (גם עורכי דין), ולכן אנו סבורים שזאת זכות להיות שם ברגעים הראשונים, לספק מידע ראשוני, להבהיר את התמונה, לסייע בקבלת החלטות וכו'.

  •  במרבית המקרים, הייעוץ המשפטי הראשוני ניתן דרך האינטרנט, אך לא בדרך של ייעוץ פרטי או פגישת זום, אלא בחיפוש ובנבירה בין מאמרים. בנוסף, החיפוש אינו מתמקד במונחים משפטיים, אלא בתיאור של נושאי המחלוקת.

  • כתוצאה מכך, מתקבל מידע שאינו תואם לסיבות שבעטיין בוצעה החיפוש ושאינו מנתח את הסוגיה המשפטית לעומק. כך למשל, לא פעם חיפוש בגוגל "משכיר לא מתקן רטיבות" מוביל לתוצאות שעוסקות בפיצויי, בהקטנת דמי השכירות ואף בקיזוז. אך במרבית המקרים אין התוצאות אינן מסבירות את הקשיים, תנאים וחריגים שנוגעים ליישום של אותן זכויות.

  • באופן כללי – מומלץ שלא להסתפק בתשובות כלליות שניתנות "על רגל אחת" בצורה אקראית בפלטפורמה דיגיטלית כזאת או אחרת, אלא לשלם עבור ייעוץ פרטני מעורך דין בעל מומחיות, ידע וכישורים בתחומים הרלוונטיים לעניינו.

  • הזכות לתת מענה מפורט לשאלות במסגרת הפורמים שלנו ממשיכה הלאה, כך שכל תשובה מאירה את עיניהם של גולשים רבים שמבקשים באתר זה. רק לצורך הדוגמה - בפורום לנושא שכירות שמנוהל על ידנו מבקרים כ- 15,000 גולשים בשנה!!!!

  • יש לכם שאלה שאתם רוצים לשאול או שאתם מעוניינים לחפש תשובות שניתנו לשאלות הדומות לשאלתכם - כנסו לפורום המשפטי.

  

מהי השאלה שמצאנו ברשת?

תקופת השכירות הסתיימה והשוכר הספיק כבר לעבור לדירה החדשה, כעת בתוך כמה זמן על המשכיר להחזיר את הביטחונות שנמסרו לאחר שתקופת השכירות מגיעה לסיומה?

שאלות בנדל"ן והתחדשות עירונית - תמ"א 38
246x0w.jpg

050-99-24-24-4

מתי המשכיר צריך להחזיר את שיק הביטחון


הקדמת מילים:

כמעט כל הסכמי השכירות מתנים את תוקפו של ההסכם ואת כניסתו של השוכר לדירה עם המצאת הביטחונות, הערבויות וכל השיקים השונים שנמסרו בהתאם להוראות ההסכם.

 

במסגרת זו, ניתן לכלול את ההמחאות הבאות שנהוג להמציא: את שיק הביטחון, שיק כנגד תשלומי הארנונה, שיק לחברת החשמל, שיק לתאגיד המים, שיק לוועד הבית, ערבות, אישור מאת הערבים וכו'.

 

להלן יובהר, כי המאמר שלהלן נכתב כמענה לשאלה שנשאלה בעקבות הפרקטיקה הנהוגה בתחום, והיא איננה מתייחסת לשיקולים החוקיים שבאותה פרקטיקה, לרבות – גובה הערבות שניתן לבקש.

תשובה:

בהעדר מועד קבוע בהסכם השכירות, יש להחזיר את שיק הביטחון ואת יתר הביטחונות, ההמחאות והערבויות שנמסרו בתוך פרק זמן סביר. לפי הפסיקה הקיימת של בתי המשפט ההגדרה לפרק זמן סביר משתנה לפי נסיבות העניין ונבחנת לפי כל מקרה לגופו (רלוונטי רק אם לא נקבע מועד או פרק זמן בהסכם השכירות).

 

יחד עם זאת, ניתן לקבוע מספר עקרונות לבחינת "הסבירות".

 

כל שיק ביטחון שנמסר למשכיר נועד לשרת מטרה מסוימת ולספק למשכיר הגנה מפני תרחיש ספציפי. כך למשל, שיק הביטחון לארנונה נועד לתת מענה למקרים בהם השוכר לא ישלם את מלוא התשלומים לעירייה (במאמר אחר כתבנו כי ישנו פתרון נוסף ויעיל יותר לתשלומי הארנונה על ידי השוכר).

 

לפיכך, ניתן לקבוע את פרק הזמן הסביר עם המועד בו פקעה המטרה שלשמה ניתן השיק, כך שאת השיקים לחברת החשמל, לוועד הבית ולתאגיד המים אפשר לדרוש עם המצאת אישור בדבר העדר חובות לאותם גופים.

 

את שיק הביטחון ביחס למצבה של הדירה ניתן לדרוש עם סיום תקופת השכירות עת הדירה (המושכר) מוחזרת למשכיר.

 

מעבר לכך, חשוב לציין כי בתיקון האחרון שנערך לחוק השכירות והשאילה אשר כונה גם "חוק שכירות הוגנת" נקבע מגבלות ביחס לגובה הערבות.

כמו כן, סעיף 25י(ה) לחוק מגביל את משך הזמן הסביר, כך:

"(ה)  הסתיימה תקופת השכירות, ישיב המשכיר לשוכר את הערובה או את יתרתה לאחר המימוש לפי סעיף קטן (ג), לרבות פירותיה, בתוך 60 ימים ממועד השבת הדירה המושכרת לרשותו או עד למועד שבו נפרעו חובות השוכר כאמור בסעיף קטן (ג), לפי המאוחר."

מהאמור עולה, שלצד פרק הזמן הסביר שנקבע בפסיקה ישנה מגבלה נוספת לפיה הערבות תוחזר לא יאוחר מ- 60 ימים או עם פירעון החוב.

כפיר חיון, עו"ד | שכירות

אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש באמור לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

אולי יעניינו אותך גם המאמרים הבאים:

קביעת פגישת ייעוץ:

כעורכי דין המוצר אותו אנו מספקים הוא שירות אשר ניתן ללקוחותינו באמצעות ידע רב, מקצועיות, איכות וניסיון מוכח שנצברו במשרדנו בליווי מספר רב של עסקאות. כמשרד עוסק באופן ייחודי וממוקד בתחום המקרקעין על רבדיו השונים אנו מרכזים בעבורכם את כל הפתרונות והידע הנחוצים לכם לאורך כל שלביה של עסקה במקרקעין - כשכל זאת עומד לרשותכם כבר מהרגע הראשון לאחר פנייתכם למשרדנו אשר נמשך בנוסף על פני מספר פגישות אותן אנו עורכים עם לקוחותינו ועד לסיום הטיפול.

את ניסיונו הרב רכשנו באמצעות פעילות ענפה ואינטנסיבית בתחום המקרקעין אשר כוללת ליווי של יזמים בפרויקטים מגוונים החל מהשלבים הראשונים ועד לסיומם. היקף פעילותינו, תדירות העסקאות המלוות על ידינו (כל פרויקט כולל בדרך כלל עשרות עסקאות למכירת דירות) יוצרים למשרדנו רצף אשר משמר את הידע שנצבר  ואת התאמתם לנושאים שבאמת חשובים ללקוחותינו לפני עסקה במקרקעין ולאחריה. כך למשל, ביכולתכם להתרשם מניסיוננו במאמר שקראתם זה עתה אשר משקף מכלול סוגיות ונושאים הנובעים מאיחור במסירת דירה, אולם מדובר רק בחלק קטן מהידע אותו אנו מעבירים ללקוחותינו.

במאמר שנכתב לעיל הושקעו זמן, ידע ומשאבים רבים מתוך מטרה לשתף את הידע שנצבר במשרדנו עם ציבור הרחב, מטרתנו זו מושגת בעזרת מספר אמצעים הכוללים ניהול קבוצת whatsapp ו- facebook הכוללות מאות משתתפים פעילים. אנו מאמינים כי הכוונה נכונה ומתן ייעוץ וליווי משפטי מקצועי על ידי עורך דין מקרקעין הבקיא בתחום וביעל ידע רב בתחום המקרקעין משרת את מטרותיכם ואת רצונכם לשפר את תנאי העסקה ולעבור אותה ללא הפתעות.

ניסיונו המוכח בתחום המקרקעין עומד לרשותכם בכל עת, כך שהנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ וליווי משפטי בעת מכירת דירתכם.

לעדכונים נוספים הצטרפו לקבוצות פייסבוק ו- whatsapp "שאלות בנדל"ן והתחדשות עירונית - תמ"א 38

שאלות בנדל"ן והתחדשות עירונית - תמ"א 38
שאלות בנדל"ן והתחדשות עירונית - תמ"א 38
bottom of page